Saturday 24 November 2007

DOLLAHPUN TERBANG LAGI!!!!


APA nak jadi? Kehidupan marhain semakin tersepit dan dihimpit sesak yang tidak mungkin terlihat lagi sinar di hujung terowong. Indeks kejadian jenayah bagaikan teramat sukar dibendung, keresahan kian terserlah, igauan mimpi ngeri semakin menghampiri untuk hidup sengsara.

Pimpinan negara dalam senyum sinis menggambarkan tidak termampu lagi untuk mereka melakukan kawalan kenaikkan harga minyak, gas dan tol. Indikasi terhadap kenaikkan tersebut telahpun didengungkan oleh menantu Perdana Menteri @ Perwira Mat Lela Gila yang mengungkit berkali-kali hinanya rakyat di bumi merdeka diberikan subsidi petrol.

Malahan kesan kanaikan minyak mentah di pasaran dunia bakal mencecah seratus dollar untuk satu tong bagaikan satu rahmat besar bagi pemerintah untuk berselindung atas hilang upaya mereka mengawal kenaikkan harga barangan di pasaran.

Berkali-kali Perdana Menteri memberitahu bakal peritnya situasi mendatang apabila dunia hilang kawalan terhadap kenaikkan harga minyak mentah. Lebih memeranjatkan terdengar pula kenyataan sidang wazir Samy Vellu menyatakan untuk awal tahun hadapan jika tidak diizinkan kenaikkan kadar tol mengakibatkan kerajaan terpaksa membayar ratusan juta ringgit sebagai wang pampasan kepada pemilik konsensi tol.

Hampeh sungguh bila mendengar jawapan dari seorang sidang wazir yang tidak tahu bila mahu berhenti dari kerusi menteri tetapi begitu seronok memainkan perasaan rakyat untuk terus dihumban dalam kemelut serba payah.Hairan juga mendengar kenyataan tersebut,seolah-olah kerajaan tidaklagi punya kuasa untukmeletakkan kepentingan ramai mengatasi mereka yang pelahap keuntungan.

Hari ini Harga ubi kentang sudah naik 25 peratus, Asam jawa juga dua puluh lima peratus, begitu juga harga gandum, beras, bawang besar serta beberapa komoditi penting penyambung kehidupan rakyat. Lihat perbezaan kenaikkah harga barang terkini:

Jenis barangan Harga dahulu harga terkini

1. Asam Jawa 9.00 (5 kilo) 11.00
2. Ubi Kentang 14.00 sekotak 18.00
3. Kacang Dall 20.00 seguni 25.00
4. Kacang Tanah 37.00 seguni 48.00
5. Rempah kari 2.50 sebungkus 3.20
6. Bawang besar 12.00 satu guni 16.00
7. Tepung Gandum 32.00 satu guni 61.00

8. Susu pekat 95.00 satu peti 115.00
9. Susu cair 98.00 satu peti 117.00
10.Beras super 17.00 5 kilo 19.50
11.Beras Pulut 23.50 (10 kilo) 31.00
12.Minyak Masak 38.00 (1 tin) 42.00
13.Majerin 27.50 (4 kilo) 32.00

Kesemua harga tersebut berdasarkan pemerhatian penulis terkini di pasaran dan ia tidak pula merangkumi kenaikkan menadadak harga ikan. Lebih memeranjatkan lagi apabila harga bagi satu kilo ikan kembung rebus sudah mencecah tiga ringgit lima puluh sen sekilo. Begitu juga dengan harga sayur-sayuran, rata-rata kesemuannya naik melebih kadar dua puluh lima peratus.

Semua kenaikkan tersebut berlaku sebelum kerajaan mengumumkan kadar tol baru pada tahun hadapan termasuk bayaran premium bagi minyak petrol dan gas yang pastinya bakal menjerut leher marhain.Dalam ertikata lain apabila harga baru kenaikkan minyak diumumkan tahun hadapan bersama kadar tol maka sudah pasti harga barangan bakal turut naiklagi.

Disaat negara semakin gawat oleh kerakusan masyarakat peniaga menaikkan harga barangan di pasaran, Abdullah Ahmad Badawi diberitakan kini sedang berada di Kampala, Uganda bersama isterinya Jaeane Danker selepas dua hari menghadiri mesyuarat ketua-ketua negara Asean di Singapura.

Salepas berada di negara Afrika si Dollah dan isterinya dijangka melakukan lawatan selama dua hari ke Mesir. (Mungkin untuk melawat makam firaun di dalam piramid) dan selepas itu entah kemana lagi bakal dihabiskannya wang rakyat untuk hidup berpoya-poya menjinjing tangan isterinya menaiki jet baru serba mewah.

Cukup melampau sungguh tindak tanduk si Dollah dari Kepala Batas untuk terus menghabiskan wang rakyat dalam siri melampiaskan nafsu serakahnya. Siang hari kononnya menghadiri mesyuarat (tentunya entah berapa kali terlelap dan tersengguk-sengguk sebelum berdengkur) dan malamnya melahap jamuan serba mewah.

Sementara rakyat di bumi tercinta ini terus dijerut, dicekik dan dipelapah temboloknya, Dollah dan anak serani bernama Jaean Danker terus enak mengandun mimpi indah turun naik pesawat serba mewah yang kahabarnya tersedia tilam empuk untuk peraduan di awan biru. Sungguh tidak patut.

Mungkin pembaca merasakan saya cukup celupar untuk memanggilnya si Dollah sahaja dan tidak lagi ayat-ayat lazim YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi seperti yang sering dilafazkan oleh para penjilat dan pengampunya selama ini. Maafkan saya atas keterlanjuran sebegini kerana tidak lagi termampu rasanya hati ini membendung amarah melihat tingkah laku “kaduk naik junjung, si kudung mendapat cincin”.

Belum pernah sebelum ini tercerna perasaan jijik, benci dan meluat terhadap pemimpin yang seharusnya menjadi tempat gantungan seluruh umat Melayu dalam membela untung nasibnya, tapi sejak akhir-akhir ini perasaan tersebut sudah terlalu sukar untuk dikawal lagi.Malahan belum pernah juga sebelum ini perasaan rakyat begitu meluat serta menyampah terhadap pemimpinnya.

Penting sangatkah untuk Si Dollah menghadiri mesyuarat di Kampala serta merasmikan majlis menandatangani perjanjian perniagaan sebuah syarikat dari Malaysia di Kampala? Berapa banyak pelaburan yang mampu di bawa pulang oleh Si Dollah nanti sekembalinya dari Mesir dan negara-negara lain?

Tidak bolehkah ianya diwakilkan kepada Menteri Luar atau sidang wazir yang lain hingga lebih seminggu lamanya Dollah mesti berada di luar negeri dan meninggalkan negara untuk terus dicengkam kehidupan semakin perit serba menyesakkan ?

Beginikah tauladan anak cucu seorang ulamak mentadbir negara? Inikah ajaran Islam Hadhari yang cuba dikembangkan oleh si Dollah agar rakyat tertipu mempercayai kemurnian jiwanya sedangkan realitinya cukup haprak serba meloyakan.

Kita tidak mungkin akan marah sebegini anadainya disaat Dollah bersantai-santai bersama bekas janda birasnya berketurunan anak Serani kehidupan rakyat terjamin keselamatannya, hidup mewah tanpa diulit mimpi ngeri kesan kenaikkan harga barangan. Namun yang pasti dalam kemelut kehidupan serba payah dialami oleh rakyat marhain berita Radio RTM pula megah mengumumkan Dollah kini berada di Kampala dan bakal ke Kaherah pada 25 Nobember 2007 tanpa diketahui bila tarikh kepulangannya.

Singapura telahpun dilihat semakin yakin memenangi tuntutannya terhadap Pulau Batu Putih di mahkamah dunia Heague. Tanda-tanda kemenangan tersebut bagai dapat dilihat apabila saya menerima kiriman pesanan sms yang berbunyi:

“Berita terkini: Kereta yang membawa PM Malaysia dan isteri barunya Jaean bocor dalam perjalanan kelapangan terbang Changi semalam (22 Nobember 2007) manakala kereta keselamatan yang mengiringi pula di hadapan terus ke Changi tanpa menyedari kereta yang membawa PM Malaysia Bocor. Singapura terus memalukan Malaysia tapi pemimpin Malaysia terus tidak sedar diri….”

Terkadang terfikir juga di hati kecil , dalam situasi begini dan jika begitulah tingkah laku si Dollah ada baiknya jika dia tidak terus kembal. Biarlah kerja-kerja kepimpinan negara dipikul oleh Datuk Najib seorang diri dan teruskanlah keseronokkan mu mengayam berahi di atas pesawat baru serba mewah. Hari-hari terakhir untuk si Dollah dari Kepala Batas kian menghampirinya. Bersabarlah, hukum alam menetapkan airpun ada pasang surut, janji Allah tiap yang bermula pasti akan berakhir…..!!!!

Alampun sudah lama berbicara apabila terbaru secara tiba-tiba bangunan dua tingkat yang siap dibena serta belum diduduki di pinggir Tasek di Gerik ranap sama sekali tanpa sebarang sebab. Begitu juga tebing jalan raya di Kilometer 247 Kuala Kangsar – Taiping turut runtuh.

Esok sebahagian daripada anggota masyarakat India dikatakan mahu terus berhimpun di hadapan kedutaan British di Jalan Ampang hingga mengakibatkan seluruh kotaraya Kuala Lumpur dihimpit kesesakkan selama tiga hari.

Banjir sudahpun menerjah di Johor, Trengganu dan Kelantan. Sementara itu satu ledakkan letupan dilaporkan berlaku di Trengganu di mana sebab musababnya masih dalam siasatan pihak berkuasa. Dan Dollah masih berada di Kampala ,Uganda serta menyerahkan keseluruhan tanggung jawab mentadbir negara terpikul di Bahu Datuk Seri Najib.

Aduhai Dolah oh Dollah, saya mencadangkan agar para pembaca melayari halaman blog “Sheikh Teluk Intan dan Laptop” untuk mengikuti kisah menarik cerita temannya yang mengalami sindrom penyakit mental. Aduhai kasihan bang Dollah di Teluk Intan.

No comments: