Sunday 22 July 2007

KENAPA MESTI RAKYAT DIBOHONGI...

KAMAL AMIR MENULIS

AKHIRNYA Ezam Mohd Nor bekas Ketua Pergerakan Pemuda Keadilan mengumumkan secara rasmi meninggalkan parti tersebut untuk meneruskan agenda “Gerak” memerangi korupsi.

Begitu juga Datuk Rahman Osman bekas Timbalan Presiden Keadilan turut mengatur langkah mengundurkan diri dan menyertai Partai Islam Malaysia (PAS), beberapa teman seperjuangan mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim menutup tirai perjuangan mereka atas platform parti Keadilan.

Dalam kenyataannya kepada sebuah akhbar berbahasa Inggeris Ezam memberitahu keputusan meninggalkan parti Keadilan bertolak dari hambatan kekecewaannya melihat gelagat Anwar Ibrahim yang sering kali didominasikan oleh Azmin Ali.

Sementara Datuk Rahman Osman pula merasakan idelogi perjuangan Keadilan semakin tersasar dalam situasi sempang peranang dan tidak lagi bersedia bersedia melihat percaturan politik menyanggah perlembagaan apabila Anwar Ibrahim yang tidak memegang apa-apa jawatan boleh mengatasi kuasa Presiden parti.

Menyaksikan satu demi satu rakan-rakan “qarib” Anwar meninggalkannya terasa hiba juga di hati mengenangkan jerih marhain yang terpedaya musim “lebam mata itu” bergegar di sana sini untuk bereformasi jalanan.

Masih terbayang lagi penderitaan kalangan pengikut dan penyokong Anwar merelakan diri mereka dibelasah dengan belantan dan semburan gas pemedih mata musim reformasi “black September 1998” dan “black April 199” semata-mata atas nama perjuangan serta mahu mempertahankan wibawa Anwar Ibrahim.

Ramai juga kalangan teman-teman seangkatan turut terperosok di dalam sel tahanan polis sementara beberapa orang yang sedikit radikal seperti Hishamuddin Rais, Ezam, Raja Petra, Shaari Sungib, Tian Chua dan beberapa nama lain menjadi penghuni “Unibersiti Kemunting” terpisah dari keluarga tersayang sepi di kem tahanan.

Malangnya setelah Anwar dibebaskan dari penjara Sungai Buloh bersama doa seribu syukur dari himpunan para penyokong dan teman-teman, hari ini segalanya berubah rentak. Bicara sudah tidak sekata, muafakat menghilang entah kemana. Setiakawan dan setiakasih bertukar menjadi sengketa sesama sendiri.

Persoalannya, kenapa marhaian harus dibohongi dengan pelabagai agenda perjuangan yang belum selesai? Wibawa apakah mahu ditonjolkan oleh Anwar? Penipuan dan putar

Belit apa lagi yang mahu dilakonkan oleh Azmin Ali? Tipu muslihat bagaimana pula mahu dicorakkan oleh mereka dalam keadilan?

Hari ini sudah terdengar sosek-sosek tentang dana politik puluhan juta hasil sumbangan pelbagai pihak yang terpengaruh dengan percaturan politik licik keadilan tersembunyi dan tidak diperjelaskan bagaimana serta kemana ia disalurkan. Anwar Ibrahim masih mampu menjelajah benua atas dana yang tidak diketahui dari mana puncanya. (dengar khabar kelas eksklusiff) dan di waktu yang sama Azmin Ali juga seringkali terbang ke luar negeri.

Musim pilihanraya umum lalu seringkali calon-calon yang bertanding atas tiket keadilan bersungut tidak memperolehi dana politik. Selain dari bantuan kenalan terdekat ada juga terpaksa bergolok bergadai demi perjuangan. Penyokong pula ramai turut menyumbang dana. Kedengarannya agak daif juga mereka bertarung dalam keadaan serba kekurangan.

Dan hari ini Azmin Ali seringkali terbang ke luar negeri, terbaru dia berada di Jakarta untuk menghadiri sessi pertemuan entah dengan siapa? Ramai mengetahui kalangan kroni era Anwar Ibrahim berada di Kementerian Kewangan seperti Datuk Nasaruddin Jalil (bekas setiausaha Sulit), Dr. Hasni ( Ketua Uksekutif Abrar Group), Rahim Ghaus dan beberapa nama lain menetap di Indonesia sebagai tempat perembunyian musim penahanan Anwar Ibrahim.

Apakah mungkin ada dana yang tersembunyi di negeri seberang? Mungkin beberapa kotak rahsia seperti labun Ezam semasa reformasi memuncak dahulu masih “terkepuk” di negara tersebut dan kunci rahsianya ada pada Azmin Ali... wallahualam.

Namun yang pasti di sebalik rasa kecewa “gagalnya” Anwar Ibrahim memisahkan Azmin Ali dari celah ketiaknya (seperti dakwaan Ezam) serta persoalan dana politik dikatakan penyebab utama mantan Ketua Pergerakan Pemuda Keadilan itu mengambil langkah meninggalkan parti tersebut.

Bagaimana mahu diharapkan parti Keadilan menjadi alternatif selain Umno untuk menerajui kepimpinan politik bangsa Melayu jika perpecahan demi perpecahan tercetus di dalam parti tersebut sementara sidang “pendekar” dan “juak-juak terkanannya” sudah angkat kaki meninggalkannya.

Mungkin benarlah seperti pernyataan saudara Zaharin Mohd Yassin “Sang Kelembai” mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim seringkali bersikap “bodoh sombong”

Serta amat melulu melakukan tindakannya.

Hari ini Tan Sri Eric Chia yang ditonjolkan sebagai “koruptor” nombor wahid oleh Anwar telahpun dibebaskan oleh Mahkamah atas tuduhan rasuah dan salah urus keewangan syarikat Perwaja.

Ramai yang tidak mengetahui semasa memangku jawatan Perdana Menteri tahun 1996 dahulu Anwar cuba megaitkan isu Eric Chia dan Perwaja sebagai modal “merudumkan” kepercayaan rakyat terhadap Dr. Mahathir. Malahan pada tahun tersebut juga turut tersingkir Datuk Zainab Abu Bakar dari jawatan Timbalan Menteri yang dilihat sebagai percubaan mencuit kelingking Dr. Mahathir.

Sesungguhnya kalangan pemerhati politik merasa yakin tidak mungkin Anwar Ibrahim mampu melangkah ke Seri Perdana. Musim gemilangnya sudah pudar tanpa ada harapan lagi. Kerana itulah Abdullah Ahmad Badawi merasa cukup selesa untuk meneruskan musim bulan madunya di negara Eropah.

Dan hari ini (Selasa 26 Jun 2007) Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan secara resmi telah memberi jawapan terhadap pendedahan Malaysia Today melalui lama maya “Corridors Of Power” berhubung terdapatnya hubungan mesra beliau dengan ketua-ketua sindiket jenayah terancang.

Tan Sri Musa Hassan menafikan bahawa dirinya terlibat menerima sogokkan atau mempunyai kaitan dengan kumpulan penjenayah serta menganggapnya sebagai satu fitnah yang senagaja dilemparkan terhadapnya.

Meneliti laporan akhbar arus Perdana, Musa Hassan menyerahkan kepada rakyat untuk menilai atau mengadili kebenaran dakwaan tersebut dan beliau tidak pula menyatakan mahu mengambil sebarang tindakan mahkamah.

Agak pelik dan seperti kurang percaya bila menatap penjelasan Musa Hassan sebegitu rupa. Pendedahan yang dilakukan oleh Raja Petra bukan sekadar sembang kedai kopi, malahan bukan cerita budak kecil curi pisang. Ia menyangkut wibawa pasukan Polis Di Raja Malaysia yang dipertanggung jawab sebagai pengawas undang-undang terpenting.

Tidak mungkin rakyat boleh menerima sebegitu sahaja penjelasan atau penafiannya secara sambil lalu dengan alasan banyak tugas lain yang lebih penting. Rakyat melihat jawapan tersebut seperti “drama budak kecil” .

Musa Hassan seharusnya berani memikul tugas membersihkan nama baik pasukan polis dan jika terbukti tuduhan atau pendedahan yang dibicarakan oleh Malaysia Today tidak benar lunas-lunas perundangan semestinya dilaksanakan. Hanya dengan meminta rakyat mengadili persoalan tersebut pasti mengundang pelbagai persepsi tidak menentu.

Pasukan Polis tidak seharusnya didedahkan kepada presepsi sedemikian kerana setiap anggotanya mesti dipertahankan kredibalitinya kerana mereka adalah pemegang amanah untuk menjamin keluhuran undang-undang. Sudah terlalu banyak tohamahan dan cerita negatif berhubung pasukan polis diperbualkan oleh rakyat. Apakah dengan terkaitnya nama Ketua Polis Negara pun masih mahu membiarkannya menjadi bualan rakyat?

Pepatah ada mengatakan “berani kerana benar dan takut kerana salah” seharusnya segera diterjemahkan secara mutlak oleh Ketua Polis Negara. Meminta rakyat mengadili tanpa lunas-lunas perundangan dirasakan kurang bijak.

Musim “lebam mata Anwar Ibrahim” menjadikan keyakinan rakyat jatuh merudum terhadap “mesranya” sikap pasukan polis Di Raja. Begitu juga bila peristiwa cukup memalukan “ketuk ketampi dalam keadaan bogel” sehingga menyebabkan Menteri Keselamatan Dalam Negeri waktu itu Datuk Azmi Khalid pergi meminta maaf kepada kerajaan negara China menghakis percaya rakyat “cekapnya” pasukan polis menyiasat.

Dan kini apakah pendedahan oleh Raja Petra berhubung tindak tanduk Ketua Polis Negara bakal menghilangkan hormat rakyat terhadap “ tegasnya” pasukan polis melaksanakan undang-undang.

Ternyata sejak menerajui kepimpinan negara “kerajaan Abdullah Ahmad Badawi” tidak henti-henti dijengah pelbagai misteri dan kejadian anih serba mengaibkan. Dan esok entah apa pula yang akan terjadi wallahualam.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib melaungkan sebegitu lantang pernyataan “ no one above the laws” atau tidak sesiapapun boleh mengatasi undang-undang, apakah Musa Hassan boleh bertindak “above the laws”?.... fikir-fikirkanlah duhai rakyat di bumi tercinta beranama Malaysia.

No comments: