Sunday 22 July 2007

BERAS OH BERAS

KAMAL AMIR MENULIS

Tergamam, terpegun, tersentak dan terkedu rasanya bila mendengar jawapan sidang wazir Abdullah Ahmad Badawi bernama Shafie Afdal (Menteri Hal Ehwal Pengguna dan Perdagangan Dalam Negeri) menyatakan dia tidak tahu harga beras telah dinaikkan kepada 15 sen se kilo

Lebih memeranjatkan apabila Muhyiddin Yassin (Menteri Pertanian dan Asas Tani ) menjelaskan akan memanggil tuan besar Bernas bagi membincangkan kenapa, bagaimana serta apa cara untuk menjamin harga beras di pasaran tidak dinaikkan . Ertinya dia juga tidak tahu harga beras sudah dinaikkan.

Tambah merungsingkan bila mendengar kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib akan memanggil Mahyuddin Yassin bagi memperjelaskan secara lebih terperinci berhubung persoalan kenaikan harga beras di pasaran tempatan yang tentunya “mencekik” tembolok rakyat.

Hampeh!!! Lagi mengecewakan bila Abdullah Ahmad Badawi boleh muka selamba bercakap tentang pemuliharaan alam sekitar sejak menjejakkan kakinya ke Wilayah Pembangunan Iskandar membawalah ke Pulau Pinang bersama-sama isteri barunya Datuk Seri Utama Jaene Danker @ Abdullah tanpa mahu menyentuh soal kenaikan harga beras.

Bodoh betul sidang wazir Abdullah Ahmad Badawi !! Baghal lagi membaghalkan!!! Itulah yang termampu saya jelmakan bila mendengar penjelasan sidang wazir Abdullah Ahmad Badawi menjawab pertanyaan para wartawan berhubung kenaikan harga beras di pasaran.

Masakan seorang Menteri yang semestinya dirujuk dan diminta kelulusan darinya terlebih dahulu sebelum menaikkan mana-mana komoditi terkawal boleh bercakap dia tidak tahu? Seluruh akhbar arus perdana menyiarkan beberapa hari lalu berhubung kenaikan harga beras di pasaran, masakan dia tidak membacanya? Alahai buta huruf danbuta hati perut betul sidang wazir Abdullah Ahmad Badawi.

Bulan hadapan seluruh rakyat Malaysia bakal merayakan ulang tahun ke 50 kemerdekaan negara. Dan inilah hadiah yang mahu disampaikan oleh kerajaan Abdullah Ahmad Badawi kepada rakyat termasuk masyarakat marhen yang setia memberi kemenangan besar kepadanya lewat pilihanraya umum 2004 lalu. Inilah buah tangan tanda terima kasih kerajaan Abdullah Ahmad Badawi kepada rakyat yang setia memilihnya menerajui kepimpinan negara.

Zaman pasca kemerdekaan dahulu saya masih ingat bagaimana setiap hari ibu terpaksa menghidangkan kami sekeluarga dengan bubur kanji berlaukkan ikan kembung rebus kerana cengkaman kemiskinan. Kalaupun ada kesempatan menikmati hidang nasi mungkin seminggu sekali bila mendapat hasil dari jualan getah.

Lebih sedap lagi kalau ada kenduri “morei” di masjid atau majlis kenduri kendara musim perkahwinan, dapatlah menjamu selera makan nasi minyak atau nasi beriyani berlaukkan kurma daging...aduhai sedapnya hingga menjilat jari. Sedangkan pada hari-hari biasa ibu saya sekadar mampu menghidangkan semangkuk bubur kanji untuk sebuah keluarga seramai enam orang adik beradik. Kemiskinan hidup di kampong pasca kemerdekaan merupakan kenangan pilu masa silam yang menambah cekal di hati ini untuk berusaha agar generasi selepas saya tidak menerima nasib sebegitu.

Hari ini saya bersyukur kerana masih termampu untuk tidak menghidangkan bubur kanji sebagai makanan harian anak-anak di rumah. Tetapi apabila mendengar kenaikkan harga beras dipasaran geruh hati menjadi tidak keharuan kerana dalam kegawatan ekonomi masakini tentunya marhain di kampong atau masyarakat buruh di kilang-kilang bakal menghadapi episod sedih yang pernah saya alami satu ketika dahulu setiap hari makan nasi bubur kanji.... aduhai malangnya nasib bangsa ku! Terlepas dari mulut harimau menjunam ke mulut buaya rupanya.

Tidak terfikirkah oleh bapak menteri yang punya kuasa hidup serba bahagia tentang untung nasib marhain. Beras merupakan makanan wajib untuk diisi setiap hari kedalam tembolok mereka? Rakyat marhain tidak punya kemampuan meratah lazatnya “steak” dan kentang goreng. Rakyat marhain tidak punya kesempatan menjamu selera dengan makanan “udon tempura” atau “susshi” di restoran Jepun.

Rakyat Marhain tidak punya keupayaan menjamu selera dengan “fish and chips” atau “spagheti marinara” mahupun “salmon steaks and bracoli”. Semua itu rakyat marhain tidak mampu. Bapak menteri dan tuan-tuan besar di villa mewah boleh berhenti makan nasi. Tetapi rakyat marhain tiada pilihan, setiap hari temboloknya mesti diisi dengan nasi!!!!!

Kalaupun harga ayam dinaikkan, harga daging melambung di pasaran , selagi ada nasi rakyat masih mampu mengisi temboloknya dengan sayur kangkung di belakang reban ayam, atau ikan sepat ronggeng bersama tempoyak masam. Tapi kalau mahu membeli beraspun rakyat sudah dijerut tengkuknya tanpa ada kawalan lagi .. ini sudah melampau.

Hanya kerana bernas sudah diswastakan maka kerajaan sudah hilang kawalan berhubung kenaikkan harganya mampukah amarah rakyat dibendung? Mana dia janji pemimpin mahu menjamin kesejahteraan rakyat? Di mana dia sumpah setia mahu memperjuangkan untung nasib bangsa kalau tembolok rakyatpun mahu dijerut sedemikian rupa!! Sungguh kusang asam... bangsat lagi membangsatkan perangai mereka yang bersekongkol melakukan penipuan terhadap untung nasib rakyat.

Sudah satu minggu lamanya saya tidak melabun di laman webb Malaysia Today, niat di hati mahu merihatkan minda buat seketika. Tetapi bila melihat kerakusan penguasa di bernas menaikkan harga beras di pasaran tidak termampu rasanya hati ini menahan sabar. Ingatkan sekembalinya dari musim bulan madu di Moscow , Sarajevo dan Roma adalah hadiah molek-molek untuk rakyat dari Abdullah Ahamad Badawi.

Rupa-rupanya pengumuman kenaikkan harga beras dijadikan hadiah untuk rakyat. Sungguh bangsat... kejam !!!! tidak berperikemaknusiaan. Rakyat tidak mengharapkan adanya rundingan atau dolak dalek pemimpin berhubung kenaikkan harga beras di pasaran. Ini soal hidup mati rakyat. Nasi adalah makanan asas bangsa Melayu! Nasi merupakan semangat hidup orang Melayu. Cukuplah bangsa Melayu dihumban kelembah daif menjeruk rasa mengisi tembolok dengan ubi kayu zaman penjajahan jepun dan inggeris.

Melayu yang hampir lima puluh tahun mengencap kemerdekaan tidak seharusnya dicekik temboloknya untuk disumbat dengan pisang dan ubi rebus. Itu zaman silam waktu kuasa tidak ditangan penguasa Melayu. Hari ini kita punya negara yang berdaulat, punya pemimpin dan peghasilan bumi kaya raya masakan tembolok rakyat mahu terus dicekik dan dibelengu kemiskinan.

Apabila beras tidak lagi mampu dikawal harganya bagaimanalah agaknya untung nasib kaum nelayan, peneroka tanah rancangan dan buruh kasar yang sentiasa menghitung gaji tidak pernah cukup setiap hujung bulan. Tidak terfikirkah oleh pemimpin yang menagih undi rakyat setiap kali musim pilihanraya?

Dekad tahun enam puluhan dahulu harga secupak beras sekadar empat puluh sen, itupun sudah cukup menghumban masyarakat marhain untuk mengisi temboloknya dengan nasi bubur kanji. Kalau harga beras terus naik di pasaran tanpa ada kawalan apa nak jadi dengan bangsa ku? Aduhai.

Sejak awal tahun harga minyak petrol naik mendadak, kadar tol dinaikkan, tarif api dan air juga di naikkan, harga gula dan tepung turut melonjak... rakyat masih diam kalaupun sekadar bersungut sendirian. Bila harga rokok naik rakyat masih boleh bersabar kecuali yang sudah kecanduan merokok terpaksalah berjimat cermat mungkin sepuntung rokok boleh kongsi dua tiga orang atau cari saja rokok jilat zaman di kolej dahulu.

Apabila harga beras terus dilonjakkan, tidak mampu rasanya menahan sabar lagi. Mahu rasanya terus mengerjakan Abdullah Ahmad Badawi yang turun naik memanjat batang tubuh isteri barunya berserta sidang wazirnya supaya turun takhta. Apa ertinya kuasa yang diamanahkan kepadanya jika untung nasib rakyat terbiar oleh percaturan kaum kapitalis yang kini telahpun menguasai Bernas (Syarikat Beras Nasional) hasil penswastaan kerajaan.

Inilah akibatnya bila kerajaan terlalu bergantung kepada masyarakat kapitalis yang meletakkan keuntungan mengatasi kepentingan rakyat. Biaya pendidikan di pusat pengajian tinggi terus menjadi polimik tanpa noktah dan rakyat dipaksa menjadi peminjam PTPTN sebagai dana menimba ilmu untuk anak bangsa. (Setengahnya bakal bergelar muflis kerana tidak mampu membayar semula pinjaman)

Kos rawatan perubatan tidak lagi ditanggung oleh pemerintah sejak hospital di swastakan, (tempat letak kereta di Hospital Besarpun sudah kena bayar RM3.00 satu jam) Biaya pembedahan jantung di IJN juga menjangkau puluhan ribu..... Alahai teringat dialog filem madu tiga.. “ Mahu hidup susah... mahu matipun lagi susah terpaksa pegang bendela”.

Terbukti kini kerajaan Abdullah Ahmad Badawi merupakaan kerajaan yang cukup lemah. Menurut teori politik dunia, mana-mana kerajaan yang tidak mampu mengawal harga barangan serta mengengkang tahap inflasi itu menandakan merudumnya kuasa kerajaan dan sebuah kerajaan yang lemah.

Apa ertinya kenaikkan gaji kakitangan kerajaan yang tidak seberapa jika untuk menyara keluargapun mereka tidak mampu lagi kesan kenaikkan barangan di pasaran. Kalaulah seorang pegawai kerajaan dari pendapatan sejumlah 1,500.00 sebulan dinaikkan kepada RM 2,000.00 terkial-kial mengimbangi pendapatan dengan perbelanjaan bagaimana pulauntung nasib marhain, kaum buruh dan nelayan.

Pendapatan RM 2,000.00 sebulan ditolak bayaran sewa atau pinjaman perumahan paling kurang 750.00 dengan ansuran kereta 500.00, kos minyak 300 sebulan, bil elektrik dan air 350.00, biaya persekolahan anak 200.00 sebulan selebihnya mampukah untuk mengisi tembolok keluarga kalau harga barangan seperti minyak masak, ikan,sayur, beras, gula dan rempah ratus terus naik? Fikir-fikirkanlah.

Tanda-tanda kejatuhan kerajaan Abdullah Ahmad Badawi semakin hampir rasanya bila kehadiran 07.07.2007 diumumkan kenaikan harga beras dan secara resminya membuktikan tiada lagi rasa peduli penguasa dan pemerintah terhadap untung nasib bangsa dan rakyatnya.

Apa ertinya pengumuman prestasi ekonomi negara melonjak dengan nilai trillion ringgit dan bursa saham kukuh di pasaran sedangkan rakyat dibelengu kemiskinan dan kepapaan? Rupa-rupanya bahang panas yang memijar selama satu minggu sebelum ini merupakan bahasa alam menandakan bakal meruapnya dan mendidih kebencian rakyat terhadap kerakusan pemimpin membolot harta kekayaan tanpa memikirkan untung nasib rakyat. Masih merdeka lagi kah kita semua.......

2 comments:

Anonymous said...

pirah amir...org kg tengah tuntut hutang dan gaji yg tertunggak. org kg yg buta dan bisu blhla kamu tipu.

Anonymous said...

So, ape lage nk tunggu...langsaikn dulu hutang piutang mu sblm izrail dtg memanggil....semoga langsai sblm waktu.....jadikan iktibar buat semua generasimu. harta dunia hanya sementara, bekalan akhirat penentu segala....