Sunday 22 July 2007

ALAHAI ABDULLAH AHMAD BADAWI, ADUHAI SIDANG WAZIRNYA......!!


KAMAL AMIR MENULIS


SEPERTI yang telah dinyatakan melalui catatan minggu lalu Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi (ketika itu) dikhabarkan akan bercuti selama satu minggu ke Australia bersama isteri barunya.

Ternyata benar dan tepat sumber yang memberitahu cerita musim percutian Abdullah itu. Masa, waktu dan tempat yang dilaporkan amat bertepatan sekali. Dan pada hari Sabtu sebelum berangkat ke luar negara diberitakan pada sebelah malamnya diadakan konsert simfoni Orkestra di Seri Perdana.

Disamping irama merdu nyayian para artis, turut disemarakkan dengan tembakkan bunga api untuk beberapa ketika di mana kemuncak kepada pertunjukkan tersebut dua kali diledakkan bunga api berbentuk bunga hati atau lebih tepat “love” bagi orang-orang muda yang sedang asyik bercinta.

Alahai hebat sungguh musim sambutan pernikahan Abdullah Ahmad Badawi dengan Jaean Danker @ Abdullah. Selain dari iklan di dada akhbar arus perdana serta majalah dan tabloid tempatan, ada pula sambutan simfoni orkestra yang pada mulanya direncanakan mahu mengundang penyanyi hebat dari Itali bernama Pavarotti.

Sedangkan pada hari dan ketika itu seluruh tumpuan rakyat jelata berpusat kesekitar kawasan pergunungan bukit Bentong kerana disitu terhempasnya sebuah helikopter Nuri bersama enam orang wira bangsa yang tidak diketahui untung nasib mereka.

Di saat keluarga mangsa Nuri ternanti-nanti apakah perkhabaran untung nasib enam orang wira bangsa yang akhirnya disahkan terkorban lima hari selepas kejadian tersebut, rupa-rupanya tidak sedikitpun dihiraukan oleh Abdullah Ahmad Badawi kerana asyik didendangkan kemerduan simfoni Orkestra Perdana bersama persembahan bunga api meraikan musim pernikahannya yang telah melewati satu bulan lamanya.

Hampeh!!! Tidak bersopan langsung sikap seorang ketua kerajaan yang asyik dilamun keseronokkan musim bulan madunya di saat-saat negara berdukacita oleh bencana helikopter Nuri di Genting Sempah.

Baginda Sultan Pahang sendiri turut turun mencemar duli bersama-sama pasukan penyelamat untuk mencari di mana helikopter tersebut terhempas dan berusaha sedaya mungkin bagi menyelamatkan mangsa, di waktu yang sama Abdullah Ahmad Badawi masih boleh bersuka ria dengan simfoni Orkestra Perdana yang dianjurkan oleh pembodek nombor wahid dikalangan sidang wazirnya bernama Zainuddin Maidin.

Apakah tidak boleh ditangguhkan upacara persembahan simfoni orkestra Perdana ke hari yang lain? Ini soal hidup mati para wira negara? Masakan seorang Perdana Menteri tidak boleh terfikir langsung? Apa yang jelas dia terus berdiam diri sehinggalah berita penemuan bangkai helikopter tersebut dilaporkan baru tersiar kenyataan resmi dari pejabat Perdana Menteri sebagai tanda turut bersedih, dalam waktu yang sama dia sudah berada di Australia dan tidak langsung mahu ambil perduli bagi memendekkan percutiannya menghadiri upacara pengkebumian wira bangsa.

Inilah budi pekerti seorang pemimpin yang mahu mendakwahkan konsep Islam Hadhari. Di saat negara di landa krisis kenaikan harga barangan dan keperluan rakyat naik mendadak tanpa mampu dikawal lagi, di saat kemelut politik yang tidak menentu, di saat negara bersedih menerima berita terkorbannya enam orang wira negara, di saat semakin ramai anak bangsanya bakal menjadi calon muflis, di saat syarikat anak bangsa terpaksa gulung tikar, dia masih punya waktu dan kesempatan untuk bercuti ke luar negeri bersama isteri dan anak-anak.

Dan apabila pulang ke tanah air nanti jika ada wartawan yang bertanya kepadanya apakah beliau sedar tentang beberapa insiden dan permasaalahan yang menimpa negara tentulah jawapannya “ saya tidak tahu” atau “ saya akan tunggu laporan”. Mungkin lebih menyedihkan jika muncul pula ayat-ayat lazimnya “ saya tak ada komen”.... Hampeh!!!!!!!

Masih termampukah kita menyimpan amarah rakyat? Apa labon yang dapat dilakukan oleh kalangan “cyber trooper” (pahlawan siber) yang ditaja oleh Azalina Othman serta kuncu-kuncunya bagi menangkis serangan para pengkritik kerajaan Abdulah Ahmad Badawi?

Sejak merdeka rasanya inilah musim paling gerhana dalam kepimpinan negara yang menyaksikan Perdana Menteri dibalun setiap hari oleh para pengkritiknya yang kebanyakannya terdiri di kalangan ahli-ahli Umno berhubung peribadi Abdulah Ahmad Badawi dan kalangan sidang wazirnya.

Terbaru melalui akhbar mingguan Siasah dan The Malay Mail tersiar pula cerita paling kontroversi berhubung seorang Timbalan Menteri dikatakan telah membelasah seorang duda beranak dua gara-gara terjebak dalam kancah Percintaan Terlarang.

Sejauh mana benar Badzli Amir dibelasah oleh Timbalan Menteri bersama kuncu-kuncunya di Country Heights tahun lalu hanya pihak polis yang boleh mengesahkkannya tetapi masakan boleh bergoyang pohon nan rendang jika tidak digegarkan? Masakan ada asap tanpa api? Kecualilah asap motor mat-mat rempit.....

Dari laporan kedua-dua akhbar tersebut serta tersiarnya berita itu lebih awal lagi di laman maya “MARHAEN” masih mampukah dinafikan ujudnya peristiwa seperti itu? Wallahualam...

Berbalik kepada cerita percutian Abdullah Ahmad Badawi ke luar negeri, Raja Petra Kamaruddin minggu lalu juga turut menulis bagaimana pemergian Perdana Menteri bersama isteri dan anak-anaknya dikatakan secara tergesa-gesa serta tidak diketahui ramai oleh kalangan sidang wazirnya.

Jika benarlah pemergiannya dalam keadaan tergesa-gesa apakah sebab sebenar berlakunya keadaan seperti itu? Adakah ianya sekadar memenuhi kehendak serta permintaan isterinya mahu bercuti keluar negeri dalam santai musim bulan madu atau ada cerita lain yang tersembunyi?

Sewaktu memikirkan kenapa harus percutiannya dilakukan dalam keadaan tergesa-gesa tiba-tiba telefon bimbit saya menerima satu pesanan sms berikut:

Masa semakin hampir berakhirnya lagenda seorang Perdana Menteri yang dibenci rakyat!!! Namun begitu ingatlah kisah Caca Marba bertukar menjadi acuan Martabak di mana kiranya raja-raja Melayu memaktubkan semula hak-hak dan tuan punyanya keatas hak jajahannya seperti terkandung dalam perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, di mana Persekutuan merupakan cadangan balas Raja-raja Melayu kepada British supaya Malayan Union ditolak.

Onn Jaafar dan Cina settelments dan cina peranakan amat menyokong tindakan tersebut. Tetapi warga asing yang baru sampai dan ahli intelek Melayu ala ‘Fabians’ dan idealistik mahu semuanya kerana dibimbangkan oleh Eropah supaya jangn timbul lagi “2nd Japan” di kalangan negara-negara Asia. Oleh itu Komintang dan komunis menajakan “win-win movements di Asia melalui Nanyang dan jadilah Melayu caca marba semenjak dari tarikh itu.....

Sementara itu seorang teman turut mencatatkan di telefon bimbit dengan catatan berikut : Masa kian hampir, penerbangan sedang menuju landasan untuk mendarat ke lapangannya, banyak kejadian aneh berlaku secara tiba-tiba.... saudara bakal menyaksikan banyak kejadian menarik untuk dianalisa... rakyat bakal merasa gembira oleh perkembangan ini....masa kian hampir....

Dari dua sms tersebut menimbulkan beberapa pertanyaan di hati ini apakah benar kita bakal mengalami perubahan politik dalam masa terdekat? Benarkah rakyat menanti dan menunggu perubahan tersebut yang dkatakan menggembirakan hati rakyat?

Timbul juga persoalan sejauh mana rakyat benar-benar mengharapkan perubahan politik yang melibatkan pengunduran Abdullah Ahmad Badawi berserta sidang wazirnya dari Perdanasari....

Jika benar Abdullah Ahmad Badawi berundur maka timbul pula persoalan, siapakah bakal penggantinya? Kalau bukan Najib atau Mahyuddin dan mana-mana kalangan sidang wazirnya apakah ada pemimpin lain bakal ditonjolkan sebagai teraju utama tempat rakyat berpayung?

Terkadang teringin juga mendapatkan jawapan dari rakyat serta khalayak massa apakah mereka benar-benar mahukan Abdullah Ahmad Badawi berserta sidang wazirnya (jemaah menteri) disingkirkan? Jika benar jawapannya maka siapa pula agaknya yang boleh diberikan kepercayaan? Berikanlah pandangan anda.... Hidup bangsa ku.... merdeka bumi ku.

No comments: