Wednesday 28 November 2007

HINDRAF JANGAN MAIN KASAR



SIMPATI terhadap himpunan Gerakan Hak Asasi Masyarakat Hindu @ HINDRAF yang gagal memperolehi permit untuk menganjurkan perhimpunan aman dalam usaha menghantar memorandum kepada Persuruhjaya Tinggi British di Jalan Ampang Ahad lalu (25 November 2007) tiba-tiba sahaja bertukar menjadi gelodak amarah.
Penangkapan ke atas tiga orang pimpinan Hindraf dikepalai oleh peguambela Utayyah mengamit rasa kasihan kerana tidak seharusnya begitu caranya menangani sebarang himpunan aman tiba-tiba bertukar jadi marah.
Sebaik sahaja terbaca tuntutan yang diukirkan oleh Hindraf saya merasa cukup terkilan dan tertipu oleh percaturan licik pimpinan Hindraf kerana mengambil kesempatan atas kebangkitan rakyat untuk melakukan demonstrasi apabila tuntutan mereka amat sadis serta cukup racis dan perkauman.
Kenapa harus begitu jadinya? Siapakah dalang disebalik tuntutan tersebut? Dan saya cukup berkeyakinan seluruh masyarakat India yang sanggup datang berbondong-bondong untuk menyertai himpunan tersebut pasti merasa tertipu oleh percaturan sengkek, keparat,racis,jijik oleh pimpinan Hindraf.
Petang tadi seorang pemuda bernama Silva dari Rawang menghubungi saya, nombor telefonnya tertera 0360281678 dan beliau menyatakan seperti ada percaturan politik yang sengaja dilakukan oleh pihak-pihak tertentu untuk menggagalkan usaha himpunan melalui beberapa siri provokasi.
Beliau yang turut menyertai himpunan tersebut menyatakan tidak benar kalangan demonstran melakukan tindakan ganas merosakkan kuil di Batu Caves. Malahan kehadiran mereka adalah atas kerelaan untuk melihat aroma demokrasi benar-benar dipulihkan dibumi tercinta ini.
Menurut Silva lagi, tidak pula diketahui adanya tuntutan yang cukup berbau perkauman secara menuduh orang Melayu melakukan penghapusan etnik serta membunuh setiap hujung minggu.
"Itu tidak benar, kami datang beramai-ramai dengan tekad seperti juga himpunan bersih untuk menyatakan kepada pimpinan hari ini peritnya kehidupan rakyat bawahan. Kami merasa cukup tertekan oleh beban kenaikkan harga barang dan untuk hidup terasa cukup sukar. Tidak pula kami berhasrat mahu bertelagah dengan orang Melayu." ujarnya lagi.
Sesungguhnya apabila menatap pernyataan Hindraf yang dihantar kepada Suruhanjaya British melalui fax yang menuntut agar baginda Queen di England campur tangan terhadap perlakuan pembersihan etnik {Etchnic cleansing} dan terdapatnya kejadian pembunuhan setiap minggu, rasanya itu sudah cukup melampau.
Disamping itu dari rakaman gambar-gambar yang diambil oleh teman-teman foto journalis menggambarkan beberapa demonstran mempamirkan gambar Mahathma Gandhi rasanya itu sudah melangkaui batas. Bagaimana boleh seorang warga negara Malaysia lebih mengagungkan pemimpin dari luar?
Apa perasaan mereka jika berlaku pula perarakan orang Melayu membawa gambar Bung Karno dan Si Pitung yang mengusir penjajah dengan buluh runcing? Atau ada pula beberapa orang masyarakat keturunan Portugis membawa gambar Eduardo Puncet atau Guacera.
Tentulah tidak patut seandainya ada pula kalangan pimpinan masyrakat China membawa gambar mendiang Chia Kai Sekh atau mendiang Chow Eng Lai mahupun gambar Maharja Hirohito. Tindakan sedemikian pastilah dilihat melangar batas-batas ketertiban.
Persoalan yang diutarakan adalah bagaimana rakyat marhain mahu mengangkat persoalan hidup serba memeritkan dalam rejim kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Kita warga cinta damai di bumi merdeka ini seharusnya tetap setiap terhadap tanah air kita, bukan mengangungkan pimpinan dari luar.
Hairannya Perwira Mat Lela Gila yang selama ini begitu hebat melontarkan retorik politiknya kenapa boleh diam membisu? Malahan Ketua Pergerakan Pemuda Umno yang mewarisi darah pahlawan Turki yang seringkali mengucup keris lok lima kenapa terdiam seribu bahasa.
Tindakan hindraf sudah melampau, tuntutan hindraf juga harus dilihat sebagai kebiadapan terhadap murninya umat Melayu untuk sentiasa bertoleransi menghadapi sesuatu isu, bukan menangani secara "membabi buta".
Hindraf tidak boleh mendakwa masyrakat India terpinggir, Hindraf tidak juga boleh sebegitu celupar menuduh orang Melayu beragama Islam melakukan penindasan serta membunuh. Itu sudah lebih...... Tuduhan sedemikian amat bahaya. Janganlah dicarik-carik hati umat Melayu yang sentiasa reda menerima kehidupan bermasyrakat majmuk.
Kalau benar bangsa Melayu menindas G.S Gilla, Kishu ataupun Ananda Krishnan tidak akan jadi orang terkaya di bumi ini. Kalau Melayu menindas tentunya Samy Vellu tidak akan punya kesempatan membuncitkan perutnya dan tembolok kaum kerabat untuk hidup serba mewah. Malahan kalau Melayu melakukan pembunuhan setiap minggu V.K Lingam tidak mungkin punya kesempatan untuk bercuti dengan hakim Melayu.
Sejarah di bumi merdeka ini tidak pernah bertindak sebegitu kejam terhadap masyrakat India. Yang melakukan perobohan kuil bukan semua Melayu, malahan surau umat Islam di Kampong Berembangpun ranap dilanda jentolak oleh kerajaan Khir Toyo. Setingan Melayu turut dihalau bagaikan anjing kurap.Tapi orang Melayu tidak pula mengatakan ujudnya pembersihan etnik.
Usahlah keterlaluan dalam membuat tuntutan yang bukan - bukan. Soal Hindraf mahu kerajaan Inggeris membayar empat trillion dollar kepada masyarakat India itu anda punya urusan. Orang Melayu tidak akan menyaman kerajaan Inggeris kerana mensyarakatan adanya perjanjian Josulai hingga sanggup menjadikan orang asing sebagai warga negara.
Sudah-sudahlah mengadu domba. Kita perlu hidup dibumi ini secara bermasyrakat. Saling hormat menghormati antara satu sama lain. Ikutlah bidalan Melayu, di mana bumi di pijak disitu langit sama-sama kita junjung. Padah jangan diundang.
Dalam konteks ini saya juga teringat tingkah laku Samy Vellu yang menyatakan bahawa dia tidak mahu menyambut hari Deepavali dengan mengadakan rumah terbuka kerana sedih apabila sebuah kuil Hindu dirobohkan oleh kerajaan Selangor.
Dan semasa perbahasan di Dewan Rakyat siang tadi,Ahli Parlimen dari Cmaneron Highlans, Swany telah melontarkan kenyataan cukup menghiris hati apabila dia menuduh berlakunya penindasan terhadap masyarakat India.
Bagaimana boleh terjadi ahli Parlimen dari Barisan Nasional membelasah kerajaan yang diwakilinya? Adalah lebih "gentleman" jika dia memilih meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat dari terus bersikap bagai duri dalam daging.
Inilah gambaran sebenar kalangan sidang pengampu Abdullah Ahmad Badawi yang berada dalam kelompok kerajaan campuran Barisan Nasional. Dan ini juga merupakan gambaran bahawa mereka juga turut terhakis kepercayaan terhadap kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

1 comment:

Anonymous said...

asalammualaikum,

membaca surat hindraf ni membuat saya bimbang apakah agaknya kan terjadi jika sesuatu tidak dilakukan oleh kerajaan..

qoute:

Hidraf threat to the British: We're going to form a new Hindu terrorist wing in Malaysia!

Hindraf: final appeal to Queen Elizabeth II
HINDRAF
Hindu Rights Action Force
No. 135-3-A, Jalan Toman 7,
Kemayan Square,
70200 Seremban, Negeri Sembilan
Malaysia. Tel : 06-7672995/6
Fax: 06-7672997 Email waytha@hotmail.com
MEDIA STATEMENT
24-11-2007

Senior Private Secretary to Her Royal Highness Queen Elizabeth II
Buckingham Palace 24.11.2007
London
and / or
c/o Ministry of Foreign Affiars
P.O.Box 7048,
Kampala, Uganda
Email: info@chogm2007.ug
Fax: +256-414-237310

The Rt. Hon. Gordon Brown
Prime Minister of the United Kingdom
10 Downing Street
London SW1A 2AA
( Courier & Fax:+442079250918)

and/or
C/o Ministry of Foreign Affiars
P.O.Box 7048,
Kampala, Uganda
Email: info@chogm2007.ug
Fax: +256-414-237310
and / or
H.E.Don Mckinnon
Secretary General Commonweath
Commonwealth Secretariet
Marlborough House Pall Mall London SW1Y 5HX
Telephone: +44 (0)20 7747 6408
Email: info@commonwealth.int
Fax: +44(0)2078399081

and / or
C/o Ministry of Foreign Affiars
P.O.Box 7048,
Kampala, Uganda
Email: info@chogm2007.ug
Fax: +256-414-237310


Dear Sirs,
RE: 1. APPEAL TO HER MAJESTY QUEEN ELIZABETH II AND THE COMMONWEALTH HEADS OF GOVERNMENT IN KAMPALA, UGANDA.
2. 50 YEARS OF OPPRESSION, SUPPRESSION AND MARGINALISATION OF EHNIC MINORITY INDIANS BY THE UMNO CONTROLLED MALAYSIAN GOVERNMENT.
3. MALAYSIAN GOVERNMENTS’ CRACKDOWN ON PEACEFUL ASSEMBLY TO PRESENT PETITION TO H.M QUEEN ELIZABETH II ON 25/11/07.


With all due respect may we refer to the above matter and to our media statement enclosed herewith which is self explanatory. We hereby humbly appeal that your goodselves take the appropriate action accordingly

We have written one thousand over letters, memorandums, appeals, protest notes etc to the Prime Minister, Ministers Attorney General and Inspector General of Police and the other Malaysian authorities but they have neither replied to nor do they even want to even talk to us. They just go on with their oppression, suppression, marginalisation and persecution of these mere 8% ethnic Indians (95% Tamils) in Malaysian with impunity.

Our worst 'fears' are we do not want these Tamils to be forced into terrorism like what is happening in Sri Lanka.
On our part we are committed to a diplomatic, peaceful and legal means in our struggle for justice, democracy, the rule of law and humanity.


Thank You,

Yours Faithfully


P.Uthayakumar
Legal Adviser
013-3504711


dari http://mymassa.com/myvoice/