Thursday 13 December 2007

KENYATAAN BAHAYA KETUA POLIS NEGARA


CUKUP celaru jadinya, gementar, resah, gelisah dan paling mengerikan apabila mendengar kenyataan Ketua Polis Negara yang berkeyakinan Gerakan Pembela Masyarakat Hindu "HINDRAF" mempunyai kaitan serta menjalin hubungan dengan kumpulan pengganas Liberation Tamil Tigers "LTTE" di India.
Lebih menambah rasa ngeri dan gerun apabila Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail sewaktu berhujah agar 30 demonstran Hindraf tidak dibenarkan ikat jamin oleh mahkamah supaya terus dipasung sehingga selesai perbicaraan turut menzahirkan keyakinannya bahawa kesemua tertuduh mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas LTTE.
Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu terutama kepala polis dunia George Bush pernah menyenaraikan sejumlah 16 kumpulan pengganas dunia antaranya Al Qaeda, JI serta tidak terkecuali LTTE yang mesti diperangi untuk dihapuskan dari mukabumi ini dengan menggunakan apa cara sekalipun.
Malahan sekiranya terdapat bukti nyata gerakan kumpulan pengganas tersebut berselindung ataupun beroperasi maka badan perisikan CIA bagai diizinkan untuk campur tangan melakukan serangan mahupun apa saja bentuk tindakan atas nama keaman sejagat.Malahan mereka juga dibolehkan untuk menyerang sesabuah negara atas nama keamanan sejagat.
Kesan ledakan kenyataan beberapa pihak menuduh Sadam Husein memiliki senjata kimia yang disifatkan sebagai senjata pemusnah massa "Mass Destructions Weapons" serta adanya kaitan dengan kumpulan Al Qaeda pimpinan Ossama Bin Laden mengakibatkan seluruh dunia berpusu-pusu menghantar bala tentera untuk menjerumuskan bumi Iraq kedalam kancah peperangan.
Akhirnya seluruh bumi Iraq terjajah melalui cengkaman percaturan politik penuh kebinatangan dan seluruh rakyatnya hidup dalam penderitaan. Hingga hari ini Iraq terus diperkosa semahu mungkin oleh tentera bersekutu pimpinan badan polis dunia CIA.Apakah Malaysia tidak terkecuali mengalami nasib yang sama seandainya Amerika diyakini oleh kenyataan sedemikian untuk melakukan serangan seperti yang berlaku keatas bumi Afghanistan dan Iraq?
Seperti kata pepatah " sebab pulut santan binasa, kerana mulut badan merana" begitulah yang dikhuatiri seandainya pimpinan kerajaan masih terus mendengungkan kepada khalayak kononnya Hindraf mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas LTTE di mana ia memberi ruang kepada agen perisikan Amerika untuk berada di negara ini atas nama keamanan sejagat.
Kalau benarlah Hindraf mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas LTTE seharusnya pertubuhan tersebut mesti dikuburkan keakar umbi kerana kesannya amat serious dan amat parah terhadap keselamatan serta kedaulatan negara yang pastinya terdedah untuk segera dijengah oleh pasukan badan perisikan CIA. Jika terbukti ujudnya gerakkan sedemikian, rakyat yang cinta damai pasti berdiri teguh di belakang pasukan keselamatan dalam sebarang bentuk tindakannya.
Tetapi,bagaimana pula jika andaian tersebut sekadar usaha Abdullah mencari talian hayat politiknya? Hanya kerana mahu mengalihkan pandangan rakyat supaya terus menyokongnya maka dilontarkan kenyataan bahaya itu sebagai alasan bagi mengizinkan penangkapan keatas musuh-musuh politik Abdullah Ahmad Badawi, tentulah ia merupakan tindakan paling merbahaya terhadap kedaulatan negara.
Janganlah hanya kerana mahu menyelamatkan kedudukan politik Abdullah Ahmad Badawi maka Ketua Polis Negara serta Peguam Negara tergamak menjerumuskan bumi bertuah ini untuk dijengah oleh CIA yang memang mencari upaya melebarkan cengkamannya dirantau sebelah asia. Saya berdoa agar janganlah bumi tercinta ini menerima nasib malang seperti Iraq.
Iraq dihancurkan oleh Amerika kerana kekayaan hasil buminya. (Seluruh dunia tahu ) Pembohongan rekaan Bush begitu meyakinkan badan dunia kononnya terdapat senjata pemusnah massa serta adanya hubungan Al Qaeda dengan Sadam Husein mengakibatkan Iraq diserang dan meninggalkan kesengsaraan cukup parah terpaksa ditanggung oleh rakyatnya.
Bagaimanapula jadinya jika pimpinan MCA dan MIC serta Gerakan membuat kenyataan PAS mempunyai hubungan dengan Al Qaeda dan puak-puak pengganas seperti PALO di Selatan Thailand serta gerakkan MNLF di Filipina? Hanya kerana mahu menyauk pengaruh kalangan pengundi Cina dan India kesemua parti dibawah panji Barisan Nasional senada membuat kenyataan bohong sedemikian, tentulah parah jadinya kestabilan keselamatan negara.
Saya cukup khuatir bila mendengar lontaran kenyataan Ketua Polis Negara dan Peguam Negara berhubung persoalan kumpulan pengganas LTTE di mana kesannya bukan sedikit, malahan ia pasti mengundang musibah lebih teruk lagi.
Kalaupun mahu mencari alasan untuk menangkap musuh politik Abdullah Ahmad Badawi, janganlah sampai hati menjerumuskan negara kekancah kalut tidak menentu serta membuka ruang menyebabkan berlakunya campurtangan Amerika di bumi Malaysia.
Para perancang strategik politik Abdullah Ahmad Badawi seharusnya meletakkan kepentingan negara mengatasi kepentingan peribadi mereka. Kalaupun politik menghalalkan cara, namun tidak semestinya percaturan marahkan nyamuk kelambu di bakar.
Tanganilah percaturan politik secara berhemah dan benar-benar sebagai anak jantan. Jangan diizinkan tragedi si Kitol di bumi Melaka kembali berulang..... fikir-fikirkanlah.
Mereka yang berada ditampuk kuasa seharusnya lebih berhati-hati jika mahu melontarkan sebarang kenyataan. Fikirkanlah kesannya terlebih dahulu sebelum ia dijadikan alasan.

8 comments:

Raksaksa BN said...

layari: www.raksasabn.blogspot.com

Khir Toyo Si Kaki Pembelit

Sungguh lantang suara bacul Dr. Khir melaungkan salakan supaya peralihan kuasa segera dilakukan.Mungkin ada yang tersedak ketika ini apabila bekas MB Selangor ini mula berani berkata sesuatu mengenai korupsi, nepotisme dan membuat analisis senario politik semasa.
Namun, meskipun untuk menyuarakan sesuatu itu hak beliau tetapi perlulah diingatkan agar mencermin dahulu diri sendiri sebelum membuka pekung orang lain.

Penulis tidak mahu memperkatakan tentang pandangan lelaki ‘botox’ ini, tetapi apa yang penulis ingin bangkitkan adalah pendirian Dr. Khir sendiri terhadap perjuangan yang di laungkannya selama ini. Mungkin tidak ramai yang tahu atau mungkin ramai yang sedia tahu (tapi pura-pura tak tahu) bahawa bekas doctor gigi ini dahulu seorang peniaga..

Bukanlah beliau ini peniaga karpet atau ‘bisnesman’ yang punya syarikat besar, tetapi pernah jugalah terlibat dengan perniagaan ‘atas angin’. Sewaktu beliau masih memegang jawatan dalam kabinet dan menjadi Menteri Besar Selangor, beliau adalah pemimpin yang betul-betul ‘putar alam’.
Jika kita sangkakan Anwar Ibrahim si kaki belit, rupa-rupanya Khir Toyo pun pembelit.

Ceritanya begini, suatu ketika dahulu kerajaan negeri Selangor telah menawarkan penjualan tanah kepada rakyat Selangor dengan harga yang ditetapkan sebanyak RM10 kaki persegi,(mungkin mahal sangat) maka Khir Toyo sendiri yang telah membeli tanah tersebut. Apa yang memeranjatkan ialah beliau membeli tanah tersebut dengan harga yang begitu murah.Menurut sumber penulis, Khir Toyo telah membeli tanah tersebut dengan harga RM 2 untuk setiap kaki persegi.

Bayangkanlah betapa murahnya dari harga yang ditawarkan oleh kerajaan negeri kepada bekas MB ini. Mungkin kita boleh kata ianya rezeki Khir Toyo dapat harga murah, tetapi apa yang dikatakan pembelit tahap cipan si doktor gigi ini ialah tanah yang dibelinya itu kemudiannya telah dijual kembali kepada seorang pembeli cina dengan harga lebih dari RM 10. Bayangkanlah betapa untungnya Khir Toyo dengan hasil penjualan tanah tersebut kepada lelaki cina itu. Lebih menakjubkan lagi, kerajaan negeri yang waktu itu dibawah kuasa lelaki ‘botox’ ini telah membeli kembali tanah tersebut daripada lelaki cina terbabit.

Ini bermakna tanah tersebut tidak kemana-mana, kembali ke tangan kerajaan negeri sebab perniagaan olok-olok Khir Toyo yang menguntungkan ini. Sudah tentu apabila kerajaan negeri membeli kembali tanah itu, dengan harga yang berbeza. Jika penulis jual tanah pun, tentu penulis ‘up’ lagi harga yang penulis beli. Jadi, kesimpulannya disini siapa yang rugi? Fikirkanlah berapa kos dikeluarkan oleh kerajaan negeri pimpinan Khir Toyo ini untuk membeli kembali tanah tersebut? Siapa punya rancangan? Siapakah yang menjadi ‘master mind’ dalam permainan jual-beli tanah ini?

Secara jelas, kerajaan negeri jual tanah-Khir Toyo beli dan jual pula kepada orang cina- orang cina terbabit pula jual balik kepada kerajaan negeri.Tidakkah lucu? Sekarang ini, timbul pula isu babi.Bermacam-macam bantahan kita lihat dari banyak pihak.Termasuklah ‘si botox’ ini.Akhbar tempatan melaporkan:- Sebuah syarikat bumiputera turut terlibat dalam projek penternakan babi di Selangor yang menimbulkan kontroversi minggu lepas dan seorang wakil rakyat Umno berada "di belakang" projek tersebut, kata seorang pemimpin MCA.

Syarikat tersebut, yang terlibat dalam satu projek usahasama, bercadang menggunakan wang - dilaporkan menelan belanja RM100 juta - daripada dana program alam sekitar Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Menteri besar Selangor waktu itu Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo sendiri telah meluluskan projek pemindahan 132 ladang babi ke projek seluas 460 hektar itu, kata Dr Lee, melalui dua ahli exco kerajaan negeri Datuk Ch'ng Toh Eng dan Datuk Tang See Hang pada awal tahun lepas. Tentu kita terperanjat dengan pendedahan berani dan drastik dari ahli BN sendiri apabila membuat kenyataan tersebut.

Waktu itu terbayang dibenak penulis betapa panasnya punggung Khir dan kroni-kroninya bila keluarnya kenyataan dari Dr. Lee. Mungkin niat Dr.Lee itu baik kerana ingin menutup mulut orang yang ‘kencing haprak’, putar belit dan tidak habis-habis membuat kritikan kepada kerajaan Selangor sekarang..Bahkan, Ketua biro MCA itu juga kesal kerana Karim, yang juga bekas setiausaha politik Dr Mohamad Khir, dan ketua kampung itu Mohamad Tarmudi Tushiran sanggup membantah projek tersebut semata-mata kerana kepentingan politik peribadi.

Walhal selama ini, Khir Toyo dan kroni-kroninya itulah yang begitu teruja dengan projek pemodenan lading babi terbabit.Apatah lagi ianya di luluskan sendiri oleh Khir Toyo sendiri? Siapalah kita untuk melawan cakap Menteri Besar…”ini negeri kuasa dia maaa…” Arakian isu Babi menjadi ‘front page’ media arus perdana, Khir Toyo pula sudah berpeluh-peluh maka keluarlah pula kenyataan darinya.Ini kita boleh lihat sendiri melalui Blog Khir Toyo sendiri.

Antara petikan beliau:- “Pertamanya, saya tidak pernah membantah projek memodenkan kaedah penternakan atau perladangan babi. Sebab itu, kerajaan Selangor semasa saya lagi sudah mengkaji dan melihat kaedah-kaedah perladangan babi di negara luar termasuk di Thailand dan Jerman. Memang benar kita bersetuju tentang pemodenan ladang babi memandangkan ladang dalam bentuk sekarang amat mencemar alam sekitar.”“Yang dibantah ialah kenyataan untuk menjadikan Selangor sebagai pengeskpot babi dan saiz ladang yang dikatakan melebihi keperluan domestik.

Bagi saya penternakan babi hendaklah untuk keperluan domestik sahaja.” Ikhlas ke apa yang dikatakan itu? Sudah-sudahlah Dr Khir, anda cuba memanipulasikan fakta.

Sebenarnya,kerajaan selangor kini mengikuti langkah Hong Kong dalam menjaga alam sekitar dengan lebih baik dan menguruskan ladang babi dengan lebih efisyen disamping memilih tempat yang strategik.Sudah banyak pencemaran berlaku sebelum ini kerana tidak wujud satu mekanisme khusus untuk menjaga lading-ladang babi ini.

Tetapi Khir membalas dalam Blog beliau:- “Tujuan kerajaan di bawah pimpinan saya ketika itu ialah untuk mengurangkan jumlah penternakan babi daripada mengeksport ke negeri lain dan negara luar kepada sekadar keperluan domestik Selangor sahaja.” Usah putar-belit lagi Dato’ Seri Khir… Memang isu ini sensitif, tapi takkan hanya sensitif pada keharaman makan babi untuk orang islam sahaja, bagaimana pula dengan keharaman makan rasuah di kalangan islam?

Yang bab ini, pandai pula senyap!Mana ada ‘statement’ kata nak buat sampai jadi pengeksport, tapi hanya domestik Mufti Perlis sendiri cakap tidak salah kalau projek untuk memelihara kualiti alam sekitar dan cegah penyakit, tetapi salah kalau sampai niat hendak pergiatkan industri babi.

Fikir-fikirkanlah…

Mohd Nadzri Kamsin said...

HINDRAF adalah satu pertubuhan yang bersifatn perkauman dan perlu diharamkan. Tuduhannya yang keterlaluan tentang nasib kaum India di Malaysia yang ditindas bukan sahaja tidak bertanggungjawab tetapi langsung tidak mencerminkan pertubuhan itu sebagai 'rakyat Malaysia'.

Anonymous said...

New Cabinet:



Prime Minister - Anwar

Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

Agriculture Minister -

Community Minister -

Culture Minister - Farish Noor

Defence Minister - Azmin Ali

Education Minister - Nga Kor Ming

Environment Minister - Teresa Kok

Finance Minister - Tony Pua

Foreign Minister - Ramasamy

Health Minister - Tan Seng Giaw

Home Minister -

Information Minister - Jeff Ooi

Law Minister - Teng Chang Khim

Manpower Minister -

Sports Minister -

Technology Minister - Nizar

Trade Minister - Khalid

Transport Minister - Liew Chin Tong

Tourism Minister -

Hariz Hussein said...

www.mencandat.blogspot.com

manggis said...

raja petra , lu buka blog RAJAH KARI LAGI BAIK

Anonymous said...

A non-malay even though he is more capable and more qualified but cannot:

Be - the prime minister of the country
Be - the deputy PM of the country
Be - the head of any branch of the armed forces in the country
Be - the head of department in a ministry
Be - the head prefect of a national school
Be - the head of state of the states with no rulers
Be - the IGP of the country
Be - nominated as the best of the best in the school
Be - the secretary-general or deputy secretary-general of a ministry

What is worse is that the PM goes around telling people, repeating a crazy lie, by saying that - "We do not practice racial discrimination in our country".

Did the MCA and MIC leaders agree to this in1957?

Did the people in Sabah and Sarawak also agree to this in 1963?

I think malays will keeping to give rubbish answer!

Anonymous said...

Who wants to stay home and serve here where meritocracy gives way to racial preference? I am a two-time graduate in University Malaya (masters and bachelors degree) and I used to hope that my children could enter a local university someday.

But with sliding university ranking and invisible barriers to keep non-malay students away, I have changed my mind. If I have the opportunity and money avails itself, I will send my children to overseas universities and ask them to emigrate there. We can rot and die here, but not the children.

This brain drain is not a problem to Umno at all. In fact, Umno is happy to see more and more of our talents leaving. Their power base will then be more secure.

All this started with Dr Mahathir. He believed that a half competent malay was better than a fully competent non-malay to serve the nation. This is clearly reflected in the progressive exclusion of non-malays from teaching profession academia, public service and other areas in the public sector as well GLCs since the early 1980s.

During Dr Mahathir's ethnic cleansing of the Malaysia public service, thousands of qualified non-malays left the country for Singapore, Australia, New Zealand, etc. Such departure was view positively by Dr Mahathir - it meant that there were more positions available for malays. That short-term thinking has had dire consequences.

During the regional economic boom of 1990s, Malaysia prospered. There was plenty of money. Incompetence and corruption did not matter - a failure could always be rectified through bailout; high costs (e.g. Proton) could always be neutralised through subsidies (for export) or higher prices (for local consumption).

The scenario today is different. Competition is stiff. Newcomers such as Vietnam are breathing down our neck. Giants (India and China) have awakened and are marching unimpeded.

Malaysia needs to exploit all its resources to meet the global challenge. Ignoring 40% of its most valuable resource (e.g. human capital - Indians, Chinese and East Malaysians) is no way to meet the challenge.

Badawi needs to put in place a policy for exploiting the most valuable resource Malaysia has - its people, including the Indians, Chinese and others. Otherwise, this resource will move away to the competitors of Malaysia.

If deployed properly, the talents will be a source of competitive advantage. If not deployed appropriately, the talents will become a source of relative competitive disadvantage for Malaysia when they end up in other countries.

Majority of the non-malays work in multinational companies. With the rate our government and GLCs pissing off these MNCs! These MNCs are moving out of Malaysia.

Get real! Why majority of the non-malays don't work inside GLCs? What do you think they would do when these MNCs are gone? Work in GLCs or emigrate outside Malaysia?

Some of my friends are always skeptical of Singapore.

Of course, Singapore intention is to protect their own interests (isn't what a government is for) - talented people are very mobile nowadays. Singapore also encounters brain drain to the West (US, EU, Australia), so they need new talents to come in.

They prefer Malaysians, as there are cultural ties - easy to adapt to the environment (multiracialism, language, weather, etc), like their Mr Everest climbers.

But they also welcome white mans, Thais, Indians, and Hong Kong Chinese too etc. Just take a MRT ride or go to the housing estate - you see many foreigners (not the illegal immigrant type).

We have our own national interests and should protect it, but we have more outflow of talent than inflow. Just see how we treat the economist who had a different method of calculating the bumi ratio of the economy - how to attract talent?

Some of my Malaysian friends have been offered citizenship and a few have accepted……….so those talents not going back to Malaysia.

Singapore is following US policy, US still attracted the best brains from all over the world regardless of color, check out the composition of employment in term of nationality in Silicon Valley and Nasa, you will know why it succeed, America is land of immigrants.

Umno policy is that if Umno cannot have it no other Malaysian should have it. Umno prefers a Mat Salleh (because that is a temporary situation) to have it rather than any other non-Umno Malaysian to have it.

I have been advising my relatives and friends for a long time since years ago - to encourage their children to apply for a Singapore scholarship to attend a university in Singapore even it that means she/he has to serve Singapore for 10 years.

At least, that will provide him for the future. So what is 10 years! He is free to utilise his talent as he pleases after that 10 years. I have 3 nephews who got Singapore scholarships, then served the Singapore government and are now working and being successful in Hong Kong and America.

They are heads of multinational companies. They will never be allowed to succeed in Malaysia because there is identification of race with jobs. All jobs even slightly connected with the Umno government must have malay employees. That is the new NEP.

Dear Malaysians, I don't understand why the brains should not leave this country. The malays are definitely feel threaten by these brains, so we rather let them leave the country.

Malaysia pays peanuts and racially biased! That is why! Simple as that! Go to England, Australia and even the US hospitals and take a count of how many Malaysian born doctors are there, good doctors, man!

I traveled the world over and have lived in UK, Australia and the US. I have talked and met to these doctors. They not being unpatriotic, it is the Malaysia that is not doing the right thing!

I think Singapore should attack Malaysia and expand its territory to southern Johor. All the Indians and Chinese should migrate to southern Johor, and together with Singapore, forms a new Singapore.

Ex-Malaysians in exiles like myself will support this feasible plan. I am sure millions of overseas and mainland Chinese and Indians are excited about my suggestion.

When all the Muslim brothers from Uganda, South Africa, Sri Lanka, Pakistan, Nigeria, Indonesia etc etc, become bumis and enjoy the handout from NEP, there will be the day when the malays realize that they are being marginalize by its own Umno policy.

You can start counting the increasing numbers of Mamak in politics!

In Malaysia, we Malaysian Chinese just need to compete with fellow Malaysians only (where mostly lazy people). Easy to become rich - as we are governed by stupid and lazy people.

We can easily own several houses, luxury condos, own a bungalow at good location, as own and drive luxury cars in Malaysia.

In Singapore, not so easy, we have to compete with Singapore Chinese, Hong Kong Chinese, China Chinese and Taiwan Chinese. Not easy to become rich as Singapore government too smart.

Malaysia will continue to lose its talents not only to Singapore, and other countries but the Umno malays don't give a damn. Their thinking is so long as the malays benefit, the country can go to the pigs and dogs.

They hold the entrenched view that it is better for Malaysia to be another Zimbabwe or Nepal if being in the ranks of Singapore and Japan means malays losing out to the others.

Lim Keng Yaik said that Singapore was a small country, so it was easily to govern. In fact, it is not so. Because of its size, it lacks most of the factors of production that we learn in economics.

Land is scarce, and its domestic market is small. However, it recognises that what it has is its labours. No wonder that it is wooing all the brains from Malaysia, since Malaysia does not appreciate them.

Instead, Malaysia seems to be attracting the top criminals as shown by the sharp increase in crime rate. Malaysia with its oil, tin, rubber, oil palm etc, will forever not be able to beat a small country like Singapore because of its incompetent leaders and their cronies who are only interested in their own pockets.

Before the NEP, UM was one of the top universities in the world. After the NEP, it has become trash because it rejects the best minds. The only pro of NEP is if you are in Umno or a friend of theirs.

All the Singaporeans I have met were very nice to me and treat me like one of theirs. We are the same people and I am always in favour of reunification with Singapore.

Anonymous said...

· The Malaysia Constitution has been amended some 690 times. The USA has been in existence for more than 200 years and their constitution was only amended 27 times.

· Because of the overwhelming power available to the executive, the judiciary has been corrupted and emasculated, the legislature has been reduced to a rubber stamp, the power of the Agung has been clipped.

· The legal system is a sad joke, serving only further the desires of the ruling group.